Marmara İletişim Dergisi toplantılarının üçüncüsü olan "Türkiye'de Medya ve Habercilik" başlıklı paneli, alanında uzman akademisyenleri ve sektörde yetkin konuşmacıları bir araya getirerek, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin Medya Merkezi TV Stüdyolarında gerçekleşti.
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Cengiz Anık moderatörlüğünde gerçekleşen panelde, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi akademisyeni Doç. Dr. Mehmet Özçağlayan, Yrd. Doç. Dr. Ali Özcan, AA Haber Akademisi Koordinatörü Ümit Sönmez, TRT Arapça Genel Yayın Yönetmeni Resul Serdar Ataş katılımda bulundu.
Derginin editörü Yrd.Doç.Dr. Hediyetullah Aydeniz giriş konuşmasında derginin teması için “Türkiye’nin güncel sorunlarını tartışmaya açıp, habercilik konusunu Türkiye’nin önemli bir meselesi olarak görüp, fakülte olarak kendi eğitim alanımız olmasıyla nedeniyle gündeme aldık.” dedi. Akademik derginin dijital mecralarda ulaşım kolaylığından bahsettikten sonra, basılması planlanan ‘Modern ve Demokrasi’ temalı derginin 2018 yılı sayısı için yazı çağrısında bulundu.
Panele giriş konuşmasında haber hakkında tanımlarda bulunan Prof. Dr. Cengiz Anık, haberi ‘anlamlılık, önemlilik, zamanlılık gibi ilkelerden çok, haberin kokusunu alma ve haberin kaynağıyla görüşürken satır arası okuma’ kavramlarına değindi.
Panel konularından Türkiye'de Medya ve Habercilik başlığında Resul Serdar Ataş, habercilikte ‘dil inşası meselesi’ kavramına vurgu yaparak, ‘hikayeyi nasıl göreceğimiz ve nasıl anlatacağımız, hangi hikayeyi göreceğimiz’ üzerine yoğunlaştı. Medyanın algısal gerçeklik yarattığını ve bundan kaçmanın zor olduğunu belirtti. Ayrıca medyanın temel görevinin, hakikatin kaynağına götürmesinin zorunluluğunu anlattı.
Akademi-Sektör İlişkisi Çerçevesinde Gazetecilik Eğitimi başlığında da Doç. Dr. Mehmet Özçağlayan, eğitimi tanımlayıp, gazeteciliğin diplomaya ihtiyacı olup olmamasının gerekliliği hakkında bir sunum gerçekleştirdi. Nitelikli gazetecinin yetişememesi sorunu için, konuyu daha genel yorumlayan eğitim sistemine bağlı olduğunu, eğitimli olmanın medya sektöründe karşılığını bulamadığını, bunun üzerine eğitimin geleceğin beklentilerine uygun yeterli yapılanmaya gidilmesi gerektiğiyle ilgili çözümler sundu. Akademi-sektör işbirliğinin geliştirilmesi ve bu iş birliğiyle uzun vadeli planların gözetilerek hayata geçirilmesine vurgu yaptı.
Diğer bir konu olan Habercilik Eğitiminde Güncel Sorunlar’a değinen Ümit Sönmez, “Medyayla ilgili bir iş yapıyorsanız sadece medyacı, fotoğrafçı, editör, haberci olamazsınız. Tek bir bilim dalıyla, sadece gazetecilik okumakla gazeteci olunmaz. Eğitiminize başka bir bilim dalı daha ekleyin. Bunlar sevdiğiniz şeyler olsun.” diyerek öğrencilere önerilerde bulundu.
İşlenen son konu olarak Dijitalleşme ve Habercilik’te, yeni gazetecilik anlayışına değinen Yrd. Doç. Dr. Ali Özcan, “Kendi haberini kendisi üreten, kendi ürettiği gerçekliği yeniden inşa edip pazarlayan bir sistem. Biz bu haberlerin sadece nesnesi haline geleceğiz.” diye açıkladı. Gazeteciliğin, bu alanda eğitim alan insanların dışında gelişen bir meslek olmaya başladığını belirten Özcan, artık farklı mesleklerden insanların da haber yazabildiğinden bahsetti. Dijitalleşme olgusunun gerçekleşmesi aşamasında, devletin ‘dijital dönüşüm’ konusunda destek olmasının gerektiğini ve bunun medya-akademi işbirliğiyle birliğiyle sağlanacağını belirtti.
Panel, öğrencilerin ve akademisyenlerin katıldığı soru-cevap bölümüyle sonlandı.